Results »

10-10/10

Igår var det den 10 oktober 2010! Ganska awesome, nu får vi vänta ett bra tag innan det datumet dyker upp igen.

Jag fick lite skojig info från en skolkompis idag, en dag sent, men whatevah;

- 10-10-10 skrivet i det binära talsystemet blir 42. Någon som fattar? *host*meningenmedlivet*host*
- Om du delar 10-10-10 med pi (3.14) så får du talet 1.3369 som avrundas till 1337.

Fatta vad skumt! 8D

 1. Cutscene, en pojke med horn som först in i en stor sal med stengolv (allt är av sten och trä verkar det som) och hans händer säkras i ett stenblock. Hela slottet börjar skaka, och han frias från blocket, men faller ca 1.5 meter bakåt och landar på huvudet. Konstigt nog är hans nacke fortfarande okej.

2. Spelet börjar. Jag får ingen information om hur man syr Ico, men det är lungt, jag läser manualen och trixat lite själv. Han kan inte hoppa så högt, men ganska långt om jag springer samtidigt. Jag går upp för en stentrappa och går längs väggen, ingen aning om vad jag letar efter. Framför mig ser jag en spak, som jag ryker i med cirkel-knappen. En dörr under trappan öppnas, men innan jag går in i den vrider jag kameran för att se mig om i rummet; inget intressant, så jag går genom den lilla dörren.
Jag kommer till en svart, bred korridor. Efter att ha gått några meter anländer jag i ett rum med ljus. Bra att kunna se! Det finns två stegar, jag väljer en av dem, som leder till en giganorm spiral-trappa. Den är väldigt lång, skulle gissa på tio våningar. Crap, kommer ta tid!



3. Cutscene, efter att ha tittat högst upp i trappan ser Ico en bur, som någonting svart droppar från. Misstänker att det är blod, men det droppar på ett konstigt sätt, så jag stryker den tanken. Jag ser att det är någon i buren, så jag ska väl upp och rädda den personen.

4. Jag kutar upp för den långa spiral-trappan, möts sedan av att trappan har kollapsat på ett ställe, men fortsätter längre fram. En ny cutscene där Ico lovar att rädda presonen i buren.
Jag bedömmer om jag ska kunna hoppa över stupet, men det tror jag inte. Dets tod i manualen att man ska kunna hoppa "dödsförraktande hopp som är slumpartade och kan leda till döden", men tror inte att det kommer så tidigt.
Det finns ett trasigt fönser på väggen dock, så jag klättrar upp där och befinner mig nu på utsidan, på en stor "balkong". Jag konstaterar att det finns ett till fönster lite längre bort, om jag går in där kommer jag nog förbi stupet. Jag går fram till sten-räcket på "balkongen" (som är enorm, really) och ser mig omkring, antar att jag är jääävligt högt upp. Jag ser bara dimma, ingen mark, men får en liten överskådning av slottet, det sträcker sig väldigt långt.

5. Jag går genom det andra fönstret, och som jag trodde har jag kommit förbi stupet. Det finns en spak som jag rycker i, den sänker ned buren. Går tillbaks genom fönstret och springer ned för trappan.

6. Buren hänger några meter ovanför marken, jag når den inte, trots att jag verkligen försöker. Jag springer upp för trappan igen, kanske ska jag dra i spaken igen... Nej, det skulle jag inte, sprang upp i onödan. Ned igen.
     Jag utforskar rummet, och ser den andra stegen. Klättrar upp och kommer till en avsats ovanför buren. Om jag hoppar bra kan jag nog landa på buren! Vad det ska vara bra för vet jag inte, kanske kan jag kapa kedjan som håller upp buren.

7. När jag landar på buren går kedjan av (jaha, det var så man skulle göra) och faller ned. Ico landar återigen på huvudet, but he's fine. Killar med horn är tuffa! En flicka går ut ur buren och pratar på ett främmande språk, Ico svarar att han skulle bli offrad för sina horn, och att de måste ut ur slottet (de pratar inte samma språk dock). Flickan, som jag vet heter Yorda, blir anfallen av en skugga (en ande), och jag ser en pinne på marken. Tar upp pinnen och försöker anfalla skuggan, men den drar ned henne i en portal i marken, vet inte hur jag ska få upp henne. GAME OVER.
         Provar igen, är snabb denna gång och slår anden innan den hinner dra ned henne, den dör efter några slag och portalen försvinner. Jag kan kalla på henne med R1, och om jag står bredvid henne tar jag hennes hand och springer med henne, bra att veta. Hon öppnar en dörr som var blockerad av fyra gröna pelare, vet inte hur hon gör det, Ico blir förvånad. Vi går igenom dörren till nästa level.



8. Vi kommer utomhus, och jag ser till att sätta mig ned på en stensoffa med Yorda och spara spelet, just in case, eftersom att jag suger. Jag leder henne över en lång stenbro (allt är sten verkar det som!), en bit kollapsar när vi springr på den, och jag drar upp Yorda, tur att hon inte föll de där 10.000 metrarna som jag tror att det är från bron till marken. Hon öppnar en ny dörr, vi går in.

9. Skuggorna är tillbaks, nu tre av dem. Jag besegrar dem och knuffar ett Zelda-liknande stenblock på ett kopplingsblock, och en trappa uppstår! Jag skiter dock i trappan, och går ut genom en annan dörr, men en kopplingsplatta som är seg, så dörren stängs inte på en gång. Kommer dock ingenstans, eftersom att träbron på andra sidan är uppfälld, måste hitta ett sätt att fälla ned den. Tillbaks in och uppför trappan.



10. Kommer till en stängd dörr, men råkar hoppa ned till våningen under. Yorda kan inte följa med, hoppas att hon inte blir anfallen. Jag ser en kedja som jag klättrar upp för, och drar i en spak, som öppnar dörren! Jag klättrar ned för kedjan och till Yorda som blir anfallen igen. Besegrar andarna och upptäcker sedan att Yorda inte heller kan klättra upp för kedjan som  vi måste upp för...



11. Jag klättrar upp, och ser ett till Zelda-block, puttar det nedför kanten, och Yorda kan klättra upp på det, hon kan faktiskt göra saker själv! Fantastiskt. Vi går genom en vanlig dörr.

12. Vi är uppe på taket, holy hat- vacker utsikt! Som vanligt blir vi anfallna av andar, och jag dör.
         Försöker igen, kom på att jag ska hålla mig nära portalerna, eftersom att andarna som flyger iväg med henne landar vid någon av dem. De är tuffare nu, några har vingar och en är större än de förra. Piece 'a cake. Jag klättrar iallafall upp för en stege med Yorda, kommer till ett stort torn (är på toppen av det), och får en bra översikt av slottet, det är enormt! Hur ska jag kunna hitta ut ur det!? Nåja, ner igen och vidare.



13. Går ned för en stege, hon följer efter om jag kallar på henne gång efter gång. Kallar jag inte kan hon tydligen börja klättra upp igen, den virrpannan.

14. Vi är på något sorts spår, som ett gruvspår, fast vi är på flera tusen meters höjd antar jag. Jag går till höger, och ser en soffa, men den är utom räckhåll, avsatsen är för hög för att jag ska kunna hoppa upp. Springer åt andra hållet och ser en gruvvagn, vi hoppar ombord. Spåret slutar bakom vagnen med att gå uppåt och ha gått av, så jag tror att jag ska ta vagnen för att köra genom en trävägg!

15. Det går sakta att knuffa vagnen, jag måste göra fel! Oj, hittade en spak på vagnen, hur kunde jag missa den? Nåja, drar i den och vagnen åker iväg i en väldig fart. Saktar ned vid en sväng, utifall att den skulle åka av spåret. Skulle inte förvåna mig.

16. Vagnen åkte inte genom träväggen, men jag kan stå på den för att ta mig till soffan! Jag drar upp Yorda (vi har inte fått reda på hennes namn, men jag läste det i manualen by the way) och ser till att spara. Terrific enmansarbete!
17. Hoppar över ett stort stup (det måste vara de "dödliga hoppen"), och lyckas få henne att hoppa över genom att hålla in R1 när jag står vid stupet, vilket får Ico att räcka ut handen till henne.

18. Jag ser ett rör i vågrätt läge som går runt ett hörn, greppar tag och börjar klättra. Hon kan inte klättra där, så jag lämnar henne, bwaha. När jag klättrat klart ser jag en till spak som jag drar i. Ett stort block som är fäst i en kran flyttas och stannar bredvid henne. Jag klättrar tillbaks och hoppar upp, och får henne att göra samma sak.

19. Blocket rör sig inte, antar att jag måste dra i spaken igen för att få den att åka tillbaks till ursprungsläge. Jag kättrar upp för kedjan som blocket är fäst i (Yorda väntar än en gång) och klättrar längs stången. Jag är på ett litet tak, och ser att stenar sticker ut från ena sidan, använder dessa för att klättra ned till spaken igen.

20. Blocket åker tillbaks till ursprungsläge, som jag trodde. Jag klättrar upp för klipporna igen, och går längs stången, sedan ned för kedjan. Jag kan hoppa över till en annan slottsdel, och kallar på Yoda. Ser en soffa, och sparar.

21. Drar i en spak, och bron som var uppfälld fälls ned. Nu kan jag alltså gå tillbaks dit, men ser ingen mening med det, utan fortsätter.

22. Går ned för en spiral-trappa och ser tre bomber ståendes mot en vägg, kanske ska jag spränga väggen? Måste iallafall ha eld, vilket jag inte har. Går in genom dörren och kommer till en sal med ett stort stup i mitten, golvet har rasat. Det ligger in pinne på marken, men jag har redan en.

23. Spenderar 10 minuter på att försöka tända eld på min pinne, men kommer fram till att jag inte kan hoppa tillräckligt högt för att nå faklan som sitter på väggen. Det var onödigt. Lämnar rummet och går tillbaks till soffan.

24. Vi går igenom en liten, kort korridor, och kommer till våningen som är över det raserade rummet. Det finns tre trappor som leder till andra sidan rummet, annars är det inget golv. Vi springer över, och jag kan gå genom en dörr där solljuset skiner, eller klättra upp på några fönsterräcken. Jag väljer det senare.

25. Kommer upp på "vinden", eller vad man kallar det, bara massor med järn-bjälkar som jag kan gå på. Sträcker sig över hela rummet, men tror inte att det finns något att göra här, så går ned. Går geom den vita dörren, men kommer bara till en balkong. Vet inte vart jag ska.

26. Aha, hittar en kedja! Klättrar ned för den och kommer till andra sidan av den raserade våningen under, ser en dörr som Yorda måste öppna. Men hon kan inte klättra ned för kedjan, så jag måste lista ut hur jag ska få ned henne hit...

27. Kutar runt på järnbjälkarna igen, ser en stor takkrona hängandes, jag kanske kan hoppa till den. Om jag missar dör jag dock, men jag försöker!

28. Kronan rasar ned till våningen under och mittentrappan på våningen över rasar lite, men är fortfarande impakt. Jag kanske kan gå på takkronan för att komma över till andra sidan!

29. Kronan ligger på den sida som Yorda kan komma till, kan alltså inte få Yorda att komma över till sidan med statyerna än. Men några av ljuset brinner än (skumt), kanske kan få eld av dem.

30. Spenderar lång tid på att försöka spränga väggen, det går nog inte. Men en pelare i det kollapsade rummet har en ny sprika upptäcker jag, så jag provar att spränga den. Success, trappan som redan var lite raserad rasar ned, och jag kan gå över om jag tar mig en våning upp igen för att gå ned för den!

31. Blir anfallen igen, men kommer på att andarna försvinner om Yorda öppnar dörren, så jag ignorerar dem och gör så istället. Vi går in till det okända...

32. Kommer till en gårdsplan, blir anfallen av väldigt många andar. Besegrar dem, men det tar väldigt lång tid. Jag springer runt och ser tillslut en till Yorda-dörr (jag kallar den det från och med nu, okej?), Yorda öppnar den.

33. Holy crap jag ser utgången! Men till min sorg stängs de gigantiskt dörrarna (cutscene, damnit), och en läskig kvinnlig skugga framträder. Hon pratar samma språk som Yorda, men pratar sedan mitt språk. Textningen när hon pratar det främmande språket är oläslig, så jag förstår inte vad hon säger. Hon varnar (elakt, if I may add) mig för att springa runt med hennes dotter, och försvinner (jag fick reda på att Yorda heter Yorda nu!). Det skiter Ico i, och när hon försvunnit tar han hennes hand för att fortsätta leta. Moderns röst hörs, och hon låter inte så glad.

34. Jag ser till att spara på den lägligt plaserade soffan, och ser massor med pelare. Jag inser genast att jag ska knuffa dem frammåt ett snäpp (de vill bara flyttas ett steg), och när alla har flyttats tänds faklor i dem, och kameravinkeln pekar på dörren jag kom från. Jag minns att det fanns otända faklor i det rummet, och några bomber. Hmmm... om faklorna är tända kan jag tända eld på min pinne, och sedan täna bomberna och spränga bort träplankor som blockerade en dörr. Man, I'm smart. Fantastiskt att klockan är 1 på natten, och jag bara dricker juice.

35. Efter att ha sprängt dörren kommer jag till en kyrkogård (en ganska vecker, med runt åtta gravar). Besegrar andarna, det blir drygt att ed flyger iväg med henne gång på gång!

36. Knuffar ett Zelda-block över en kopplingsplatta, men det finns två, och bara ett block. När jag står på den andra öppnas dörren, men stängs när jag kliver av. Logiskt. Det finns också en till dörr mittemot den andra, men har ingen aning om hur jag ska öppna den.

37. Yorda tittar uppåt och pekar på något, så jag flyttar kameran och ser det andra blocket på taket av dörren jag ska in i. Jag bestämmer mig för att låta Yorda stå på kopplingsplattan, medans jag går in.

38. Upp för en kedja och jag kommer till taket. Det är faktiskt väldigt kul att springa runt här, med grå-grönt färgschema verkar varje rum stort och maffig! Jag knuffar iallafall ned blocket och återvänder till Yorda medans jag ber att hon inte blir anfallen. 

39. Vi går båda in genom dörren, och jag ser Yorda-dörren. Dock är den för högt upp, jag kan inte hoppa upp till den för att sedan dra upp Yorda.

40. Upp för kedjan, och springer upp på taket igen. Jag ser en dörr som jag springer genom, och klättrar på ett rör, för att sedan hoppa till en kedja. Kedjan åker ned, och jag åker med den.

41. Jag tror att jag kan svinga mig i kedjan (om jag minns rätt), så jag provar! Japp, det funkar, och jag lyckas komma över kanten. I'm awesome.

42. Anfallen i samma sekund som jag kommer upp, så jag besegrar andarna och Yorda öppnar sedan dörren. Ett nytt område väntar.

43. Vi är utomhus igen, vid en stor kvarn som snörrar. Under kvarnen finns vatten, jag tror att jag kan simma i det, men låt oss vänta med att prova. Det finns en avsats vid kanten av marken (som vanligt är vi högt upp, vädligt högt upp) och långt från avsatsen finns ett annat plan att utforska. Kan inte ta mig dit nu iallafall, det kanske kommer senare.

44. Yorda springer runt kvarnen, så jag sticker efter. Jag ser små sprickor i kvarnen, och greppar tag i dem, för att sedan komma en bra bit upp i kvarnen. Det finns ett plan över, måste ta mig dit.
Kameravinkeln ser ut att passa bra för att hoppa upp på de snörrande kvarn-bladen. Det finns ju dessutom vatten nedanför, så jag antar att det finns där för att man inte ska skada sig om man missar bladen. Bra tänkt av skaparna, små detaljer som man lägger märke till! Notera att nu är klockan 3 på natten, och jag kan fortfarande tänka logiskt och analysera omgivningen! Ett mirakel, mycket bra.



45. På försök tre kommer jag upp till toppen av kvarnen via bladen, och ser en soffa. Kan inte spara utan Yorda, så jag fortsätter. Jag går ned för stentrapporna och kommer till en spak, somsläpper ned en bro till avsatsen jag såg i början. Yorda står där och väntar, så hon kommer efter.

46. Sparar och går genom en Yorda-dörr. Orkar inte spela mer, så jag stänger av.

Review:

Gameplay:
8. Man får ingen förklaring till hur man spelar, eller vart man ska gå i början. Det gillar jag, då får man lista ut allt själv. I manualen står en del, men det står inte hur man t. ex fixar eld. Det laggar lite i början (eller så var det jag som var dålig), men vilket spel är helt laggfritt? Man måste alltså själv lära sig vad din karaktär kan, respektive inte kan göra, och speciellt hur man gör det. Dessutom hoppar Ico riktigt kul om man springerm edans man hoppar!

Fun factor: 9. Beroendeframkallande skojigt, spelkontrollerna i kombination med miljöerna och storyn är mycket bra! Man blir lite störd på hur långt andarna kan bära Yorda, och hur kort tid det tar för henne att sugas ned, men det gör spelet svårare, och man får lite blodad tand. Man får inte heller veta vart man ska gå, och att därför sitta och analysera mijöerna och omgivningen är en rolig utmaning.

Graphics and sound: 8. Ljudet kunde nog varit lite bättre, det var brusigt på några ställen. Grafiken däremot gav jag ett starkt tummen upp, speciellt de små detaljerna som att det formas ett rökmoln runt Icos fötter när han hoppar.
Slottet man spelar i är enormt, men trots det får man väldigt bra "overloking pictures" då och då, och kan se väldigt långt bort! Spelet fokuserar på maffiga miljöer, och inte på närbilder, och lyckas verkligen skapa en känsla av hur stort slottet är! Och stort är det. Dessutom behövs det ingen ladningstid mellan de olika nivåerna, det var otroligt skönt!

Story: 6. Vad finns det att säga? En pojke med horn som ska fly från ett slott med en prinsessa, det kanske låter lite chiché (förrutom horn-delen), men i helhet är storyn bra. Just tanken på att man springer runt i ett enda slott, och inte 50 gigantiska, är annorlunda. Jag gillar dessutom att man inte verkar gå vilse så lätt, åtminstånne inte av de delar av slottet jag passerat.

Overall: 10. Ett fantastiskt spel, som trots att det är 8 år gammalt fortfarande är skitbra i jämförelse med spelen vi har idag. Miljöerna, karaktärerna och tekniken spelet bygger på är alla bra! Rekommenderas oavsett om du gillar Halo, Mario eller My little pony (fast om du gillar sistnämnda är nog Ico lite för awesome för dig).


(Bilder lånade av http://firsthour.net/first-hour-review/ico. Jag har inte kopierat hans "review", men eftersom att vi beskriver samma saker är det inte konstigt att de låter lika.)
Bloggdesign av Blogghjälp | Online lottery |Thema av 85ideas.